HEMŞİN, KENTSEL DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM PROJE ALANI
Doğal çevre özellikleriyle uyumlu olmayan, halkın ekonomik ve sosyal kalkınmasını sağlayacak temel stratejilerden yoksun olan, aidiyet duygusu oluşturabilecek bir doku yaratmayan, yerinden etme ve soylulaştırma sorunları yaratacak olan, bölgenin fiziksel çevresiyle olan ilişkisi, niteliği ve yer seçimi itibariyle kentin gelişme yön ve potansiyelleri ile uyumlu olmayan ve planlama esasları ile şehircilik ilkelerine uygun olmayan Rize İli, Hemşin İlçesinde bulunan ve sınırları belirlenen alanın "Hemşin Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı" olarak belirlenmesine ilişkin Bakanlar Kurulu kararında hukuka uyarlık bulunmadığı hakkında.
T.C.
D A N I Ş T A Y
Altıncı Daire
Esas No : 2012/1202
Karar No : 2015/2503
Davacı : …
Davalılar : 1- Başbakanlık
Vekili : … - Hukuk Hizmetleri Başkanı
… - Hukuk Müşaviri
2- İçişleri Bakanlığı
Vekili : … - 1. Hukuk Müşaviri Yardımcısı
3- Hemşin Belediye Başkanlığı
Vekili : Av. …
Davanın Özeti : Rize İli, Hemşin İlçesinde bulunan ve sınırları
belirlenen alanın "Hemşin Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı"
olarak belirlenmesine ilişkin 27.12.2011 tarihli, 2011/2653 sayılı Bakanlar
Kurulu kararının iptali istenilmektedir.
Savunmaların Özeti : Haksız ve hukuki dayanaktan yoksun olarak
açılan davanın reddine karar verilmesi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Savcısı : Özlem Şimşek
Düşüncesi : Dava, Rize İli, Hemşin İlçesi‘nde bulunan ve ekli kroki
ile listede sınır ve koordinatları gösterilen alanın "Hemşin Kentsel
Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı" olarak belirlenmesine ilişkin olan ve
11.01.2012 günlü, 28170 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan 27.12.2011
günlü, 2011/2653 sayılı Bakanlar Kurulu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
Dosyanın incelenmesinden, Hemşin İlçesi‘nin eski yerleşim yeri
olduğu, günün ihtiyaçlarına cevap veremeyecek bir yapılanmaya sahip
olduğu, gerek binalar gerekse altyapı bakımından son derece yetersiz ve
estetik olarak da olumsuz bir görüntü sergilediğinden bahisle Hemşin İlçe
Merkezi‘nde halihazırda fiziksel olarak yıpranmış, fonksiyonunu yitirmiş,
köhneleşmiş bir yapılaşma altında bulunan kentsel yenileme alanının
tasfiyesi ve bu alanda kentsel yenileme projesinin gerçekleştirilebilmesi
amacıyla Hemşin Belediyesi sınırları içerisinde yaklaşık 7 hektar yüzölçümlü
alanda Rize İli, Hemşin Belediyesi, İlçe Merkezi, Kentsel Gelişim ve
Dönüşüm Projesi öngörüldüğü, Hemşin Belediye Başkanlığı ile Toplu
Konut İdaresi Başkanlığı arasında projenin gerçekleştirilebilmesi amacıyla
protokol imzalandığı, Proje kapsamında kamu taşınmazlarının olması
nedeniyle İçişleri Bakanlığı aracılığıyla iletilen talebin değerlendirilmesi
sonucu da dava konusu 27.12.2011 tarih ve 2011/2653 sayılı Bakanlar
Kurulu kararı ile Rize İli, Hemşin İlçesi‘nde bulunan ve ekli kroki ile listede
sınır ve koordinatları gösterilen alanın "Hemşin Kentsel Dönüşüm ve
Gelişim Proje Alanı" olarak ilan edildiği anlaşılmaktadır.
Dava konusu Bakanlar Kurulu kararının kentsel dönüşüm ilke ve
esasları ile şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve kamu yararına uygun
olup olmadığının incelenmesi amacıyla Danıştay Altıncı Dairesince yerinde
yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen raporda özetle
ve sonuç olarak;" Tapu kayıtlarına göre Hemşin İlçesinin mevcut yerleşim
alanının 3 hektarın altında olduğu, kentsel dönüşüm ve gelişim alanı
sınırının ise takribi olarak 7 hektar büyüklüğünde bir alanı kapsadığı,
Hemşin İlçe merkezinde kıyı boyunca devam eden mevcut
yapılaşma dokusu içerisinde kültürel miras niteliğini koruyan kimi yapıların
yer aldığı, yamaçlarda ise geleneksel mimari doku örnekleri yanı sıra bölgeye
özgü Serenden tipi yapıların yer aldığı, kentsel dönüşüm ve gelişim proje
alanı sınırları içerisine giren bölgenin yoğun bir yeşil bitki örtüsü ile kaplı
olduğu, Proje‘nin Hemşin İlçe merkezi içerisinde toplam 75 yapının
yıkılmasını içerdiği ve yerine yaklaşık 7 hektarlık bir alan içerisinde 176 adet
farklı büyüklükte konut, 48 adet dükkân ve 1 adet motel inşaatını
öngördüğü, gerçekleştirilmek istenen mimari dokunun mevcut topografya
ve bitki örtüsü üzerinde dönüştürücü bir müdahale içerecek olmasının proje
kesitlerinden okunabildiği, Proje Alanı‘na ilişkin mimari projeler
incelendiğinde; dönüşüm alanı sınırlarının Ortaköy Mahallesi‘nin tamamına
yakınını kapsaması nedeniyle Hemşin İlçe merkez fonksiyonlarının tümünü
içerdiği, ancak bir yerleşim merkezinin sahip olması gereken işlevsel
çeşitliliği açısından konut, ticaret, otopark, yeşil alan ve turizm (motel)
fonksiyonları haricinde hiçbir kentsel hizmet (eğitim, sağlık, sosyo-kültürel
tesis, dini tesis vb.) öngörüsünde bulunulmadığı, alana özel olarak
geliştirilmek istenen yaşam çevresinin bir yerleşim merkezi tasarımından
ziyade bir konut sitesi tasarımı olarak işlevlendirildiği, Proje kapsamında
yıkılması hedeflenen toplam 75 yapı içerisinde kültürel miras niteliği taşıyan
sivil mimari örneklerin bulunması ve mevcut kent merkezi yapılaşma
düzeninin cephe düzenlemesi ve strüktürel onarım türü bir sağlıklaştırma
müdahalesine konu edilmeyerek bütünsel bir mekânsal doku olarak
korunmadığı, hazırlanan proje özelliklerinin gerek yapılaşma nizamı, gerek
yapılaşma oranı itibariyle doğal çevre özellikleri ile uyumlu olmadığı, bu
yönüyle "sürdürülebilir kentsel dönüşüm" ve şehircilik ilkelerine uygun
olmadığı, Proje sınırları içerisinde salt mekânsal düzenlemeler ve işlevsel
öneriler geliştirildiği ancak yerel halkın ekonomik ve sosyal kalkınmasını
sağlayacak temel stratejilerden yoksun olunduğu, bu yönüyle KENTGES
Bütünleşik Kentsel Gelişme Stratejisi ve Eylem Planı (2010–2023) hedef,
strateji ve eylem çerçevesine, "sürdürülebilir kentsel dönüşüm" ilkelerine ve
planlama esaslarına uygun olmadığı, bölgenin fiziksel çevresiyle olan ilişkisi,
niteliği ve yer seçimi itibariyle kentin gelişme yön ve potansiyelleri ile
uyumlu olmadığı, alanın çöküntüleşme/köhneleşme düzeyine ilişkin hiçbir
nesnel ve bilimsel veri bulunmaması; alanda gerçekleştirilmek istenen
dönüşüm sürecini yönlendirecek strateji, politika ve müdahale biçimlerinin
alan özelliklerine göre tanımlanmamış olması; dönüşüm alanı sınırlarının
planlamada bütünlük ilkesi ile çelişmesi; dönüşüm alanı büyüklüğünün tüm
kentin yıkımını içermesi nedeniyle sürdürülebilir kentsel dönüşüm ilkeleri ile
tutarlı olmaması; alanın uygulama imar planı ile uyum sağlanmadan ilan
edilmiş olması ve kent bütününde yaratacağı etkilerin nesnel verilere
dayanmamasından kaynaklı olumsuz sonuçlar doğuracak olması açılarından
dönüşüm gerekçesine, imar mevzuatına, KENTGES 10 no.lu hedef
çerçevesine ve kamu yararına uygun olmadığı, proje önerilerinin herhangi
bir nüfus projeksiyonuna dayanmadığı gibi 360 kişilik ilave nüfusun hangi
parametreler çerçevesinde öngörüldüğünün ve büyüyen nüfusun ihtiyacı
olan hangi ilave sosyal ve teknik altyapı hizmetleri getirildiğinin de ortaya
konulmadığı ..." hususlarına yer verilmiş bulunmaktadır.
Dava dosyasında yer alan bilgi ve belgelerin bilirkişi raporundaki
belirlemelerle birlikte değerlendirilmesinden, Rize İli, Hemşin Belediyesi,
İlçe Merkezi, Kentsel Gelişim ve Dönüşüm Projesi‘nin bölgenin fiziksel
çevresiyle olan ilişkisi, niteliği ve yer seçimi itibariyle kentin gelişme yön ve
potansiyelleri ile uyumlu olmadığı ve planlama esasları ile şehircilik
ilkelerine uygun bulunmadığı sonucuna varıldığından, dava konusu
27.12.2011 tarih ve 2011/2653 sayılı Bakanlar Kurulu kararında hukuka
uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu Bakanlar Kurulu kararının iptali
gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Tetkik Hakimi : Sedef Polat TÜRKDOĞAN
Düşüncesi : Dairemizce mahallinde yaptırılan keşif ve bilirkişi
incelemesi sonucu düzenlenen bilirkişi raporu ile dosyadaki bilgi ve
belgelerin birlikte değerlendirilmesinden, bölgenin fiziksel çevresiyle olan
ilişkisi, niteliği ve yer seçimi itibariyle kentin gelişme yön ve potansiyelleri ile
uyumlu olmayan ve planlama esasları ile şehircilik ilkelerine uygun olmayan
Rize İli, Hemşin İlçesinde bulunan ve sınırları belirlenen alanın "Hemşin
Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı" olarak belirlenmesine ilişkin
dava konusu 27/12/2011 tarihli, 2011/2653 sayılı Bakanlar Kurulu
kararında hukuka uyarlık bulunmadığından iptali gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin
açıklamaları dinlendikten ve dosyaki belgeler incelendikten sonra işin gereği
görüşüldü :
Dava, Rize İli, Hemşin İlçesinde bulunan ve sınırları belirlenen
alanın "Hemşin Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı" olarak
belirlenmesine ilişkin 27.12.2011 tarihli, 2011/2653 sayılı Bakanlar Kurulu
kararının iptali istemiyle açılmıştır.
5393 sayılı Belediye Kanunu`nun (5998 sayılı Kanun`un 1`inci
maddesiyle değişik) 73. maddesinde: ‘‘Belediye, belediye meclisi kararıyla;
konut alanları, sanayi alanları, ticaret alanları, teknoloji parkları, kamu
hizmeti alanları, rekreasyon alanları ve her türlü sosyal donatı alanları
oluşturmak, eskiyen kent kısımlarını yeniden inşa ve restore etmek, kentin
tarihi ve kültürel dokusunu korumak veya deprem riskine karşı tedbirler
almak amacıyla kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri uygulayabilir. Bir
alanın kentsel dönüşüm ve gelişim alanı olarak ilan edilebilmesi için
yukarıda sayılan hususlardan birinin veya bir kaçının gerçekleşmesi ve bu
alanın belediye veya mücavir alan sınırları içerisinde bulunması şarttır.
Ancak, kamunun mülkiyetinde veya kullanımında olan yerlerde kentsel
dönüşüm ve gelişim proje alanı ilan edilebilmesi ve uygulama yapılabilmesi
Bakanlar Kurulu kararı alınması şarttır.
Kentsel dönüşüm ve gelişim proje alanı olarak ilan edilecek alanın;
üzerinde yapı olan veya olmayan imarlı veya imarsız alanlar olması, yapı
yükseklik ve yoğunluğunun belirlenmesi, alanın büyüklüğünün en az 5 en
çok 500 hektar arasında olması, etaplar halinde yapılabilmesi hususlarının
takdiri münhasıran belediye meclisinin yetkisindedir. Toplamı 5 hektardan
az olmamak kaydı ile proje alanı ile ilişkili birden fazla yer tek bir dönüşüm
alanı olarak belirlenebilir.‘‘ kuralı yer almaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, Rize İli, Hemşin İlçesinde bulunan ve
ekli kroki ile listede sınır ve koordinatları belirlenen alanın 5393 sayılı
Belediye Kanunu`nun 73. maddesi uyarınca "Hemşin Kentsel Dönüşüm ve
Gelişim Proje Alanı" olarak belirlenmesine ilişkin 27.12.2011 tarihli,
2011/2653 sayılı Bakanlar Kurulu kararının iptali istemiyle bakılan davanın
açıldığı anlaşılmaktadır.
Dava konusu işlemlerin şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve
kamu yararına uygun olup olmadığının incelenmesi amacıyla 08.10.2012
tarihli Dairemiz kararı üzerine 04.07.2013 tarihinde naip üye … niyabetinde
Prof. Dr. …, Doç. Dr. … ve Doç. Dr. …‘dan oluşan bilirkişi kurulunun
katılımıyla yerinde keşif ve bilirkişi incelemesi yapılmıştır.
Bilirkişi kurulu; kendilerine yöneltilen sorular çerçevesinde
düzenledikleri raporda özetle,
Tapu kayıtlarına göre Hemşin İlçesinin mevcut yerleşim alanının 3
hektarın altında olduğu, kentsel dönüşüm ve gelişim alanı sınırının ise
takribi olarak 7 hektar (70 dönüm) büyüklüğünde bir alanı kapsadığı,
Hemşin İlçe merkezinde kıyı boyunca devam eden mevcut
yapılaşma dokusu içerisinde kültürel miras niteliğini koruyan kimi yapıların
yer aldığı, yamaçlarda ise geleneksel mimari doku örnekleri yanı sıra bölgeye
özgü Serenden tipi yapıların yer aldığı, kentsel dönüşüm ve gelişim proje
alanı sınırları içerisine giren bölgenin yoğun bir yeşil bitki örtüsü ile kaplı
olduğu, merkezde konumlanan yapıların hemen arkasında çay bahçelerinin
bulunduğu, en üst kotlarda ise orman dokusunun yer aldığı, Hemşin
Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanı projesinin Hemşin İlçe merkezi
içerisinde toplam 75 yapının yıkılmasını içerdiği ve yerine yaklaşık 7
hektarlık bir alan içerisinde 176 adet farklı büyüklükte konut, 48 adet
dükkân ve 1 adet motel inşaatını öngördüğü, dava konusu proje alanında
gerçekleştirilmesi amaçlanan konut birimlerinin 3 katlı ve 3 farklı tip mimari
proje şeklinde tasarlandığı, kentsel dönüşüm projesi ile gerçekleştirilmek
istenen mimari dokunun mevcut topografya ve bitki örtüsü üzerinde
dönüştürücü bir müdahale içerecek olmasının proje kesitlerinden
okunabildiği, kentsel dönüşüm projesi kapsamında başlanan
kamulaştırmalarda 59 adet parselin kamulaştırma işlemlerinin Ağustos 2013
tarihi itibariyle tamamlandığı ve 46 adet parselin ise kamulaştırma
davalarının açıldığı, dönüşüm alanı içerisinde kamu mülkiyetinde 19 adet
parselin bulunduğu, toplam kamu mülkiyetinde olan parsel alanının 16.287
m² olduğu, dönüşüm alanının "Rize İli Hemşin İlçesi Kentsel Dönüşüm
Projesi Ön Jeolojik Etüt Raporu"na göre çok az bir kısmının jeolojik ve
topografik sakıncalı alan sınırlarında ve çok az bir kısmının da taşkın sahası
sınırlarında kaldığı, proje alanında üst ölçekli plan olarak yalnızca 1/100.000
ölçekli Rize Çevre Düzeni Planının bulunduğu, bu planda Hemşin kentsel
yerleşiminin (açık sarı renk ile gösterilen) "Bölgeye Özgü Ürün Alanı"
kullanım kararı ve (koyu yeşil ile gösterilen) "Orman Alanı" kullanım kararı
ile çevrili olduğu, dava konusu "Rize İli Hemşin Belediyesi İlçe Merkezi
Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı"na ilişkin mimari projeler
incelendiğinde dönüşüm alanı sınırlarının Ortaköy Mahallesinin tamamına
yakınını kapsaması nedeniyle Hemşin İlçe merkez fonksiyonlarının tümünü
içerdiği, ancak bir yerleşim merkezinin sahip olması gereken işlevsel
çeşitliliği açısından konut, ticaret, otopark, yeşil alan ve turizm (motel)
fonksiyonları haricinde hiçbir kentsel hizmet (eğitim, sağlık, sosyo-kültürel
tesis, dini tesis vb.) öngörüsünde bulunulmadığı, bu noktada, 1990 yılında
başlayan imar planlama sürecinin Hemşin İlçesinin yerel ölçekte kalkınması
hedefi önündeki engelleri tespit etmek ve belirli mekânsal-ekonomiktoplumsal
stratejiler geliştirerek aşmak bir yana, yerleşimin "merkez"
niteliğini tehdit edici bir niteliğe indirgenmeye çalışıldığı, kentsel dönüşüm
ve gelişim alanına özel olarak geliştirilmek istenen yaşam çevresinin bir
yerleşim merkezi tasarımından ziyade bir konut sitesi tasarımı olarak
işlevlendirildiği, bu kapsamda dava konusu işlemin "kentte yer alan tüm
kullanımların dağılımı açısından, kentsel işlevlere yetecek büyüklükte ve
sayıdaki araziyi, gelecekteki nüfusu ve gereksinimleri göz önünde tutarak
ayırmak hedefi" açısından planlama esaslarına uygun olmadığı, "Rize İli
Hemşin Belediyesi İlçe Merkezi Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Projesi"
kapsamında yıkılması hedeflenen toplam 75 yapı içerisinde kültürel miras
niteliği taşıyan sivil mimari örneklerin bulunması ve mevcut kent merkezi
yapılaşma düzeninin cephe düzenlemesi ve strüktürel onarım türü bir
sağlıklaştırma müdahalesine konu edilmeyerek bütünsel bir mekânsal doku
olarak korunmamasının Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek
Kurulu`nun 05.11.1999 tarih ve 662 sayılı İlke Kararına, Kentleşme Şurası
2009 ilkesel çerçevesine ve planlama esaslarına uygun olmadığı, dava
konusu işlem kapsamında hazırlanan proje özelliklerinin gerek yapılaşma
nizamı, gerek yapılaşma oranı itibariyle doğal çevre özellikleri ile uyumlu
olmadığı, bu yönüyle "sürdürülebilir kentsel dönüşüm" ve şehircilik
ilkelerine uygun olmadığı, "Hemşin Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Projesi"
sınırları içerisinde salt mekânsal düzenlemeler ve işlevsel öneriler
geliştirildiği ancak yerel halkın ekonomik ve sosyal kalkınmasını sağlayacak
temel stratejilerden yoksun olunduğu, bu yönüyle KENTGES Bütünleşik
Kentsel Gelişme Stratejisi ve Eylem Planı (2010–2023) hedef, strateji ve
eylem çerçevesine, "sürdürülebilir kentsel dönüşüm" ilkelerine ve planlama
esaslarına uygun olmadığı, proje kapsamında benimsenen tasarım
ilkelerinin, tasarımda çeşitlilik ilkesinin kullanılmaması sebebiyle "mekânı
yere dönüştürücü" ve aidiyet duygusu oluşturabilecek bir doku yaratmaması
ve paydaşların dönüşüm sonrası oluşturulacak çevrede yaşama maliyetlerini
karşılayabilecekleri bir hedef kitleye hitap etmemesinin yerinden etme ve
soylulaştırma sorunları yaratacak olması nedenleriyle şehircilik ilkelerine
uygun olmadığı, bölgenin fiziksel çevresiyle olan ilişkisi, niteliği ve yer
seçimi itibariyle kentin gelişme yön ve potansiyelleri ile uyumlu
olmadığından dolayı planlama esaslarına ve şehircilik ilkelerine uygun
olmadığı, "Rize İli Hemşin Belediyesi İlçe Merkezi Kentsel Dönüşüm ve
Gelişim Proje Alanı"nın yasal mevzuatın ‘eskiyen kent kısımlarının yeniden
inşa edilmesi ve restorasyonu` hükmüne uygun gerçekleştirilmek
istenmesine karşın, alanın çöküntüleşme/köhneleşme düzeyine ilişkin hiçbir
nesnel ve bilimsel veri bulunmaması; alanda gerçekleştirilmek istenen
dönüşüm sürecini yönlendirecek strateji, politika ve müdahale biçimlerinin
alan özelliklerine göre tanımlanmamış olması; dönüşüm alanı sınırlarının
planlamada bütünlük ilkesi ile çelişmesi; dönüşüm alanı büyüklüğünün tüm
kentin yıkımını içermesi nedeniyle sürdürülebilir kentsel dönüşüm ilkeleri ile
tutarlı olmaması; alanın uygulama imar planı ile uyum sağlanmadan ilan
edilmiş olması ve kent bütününde yaratacağı etkilerin nesnel verilere
dayanmamasından kaynaklı olumsuz sonuçlar doğuracak olması açılarından
dönüşüm gerekçesine, imar mevzuatına, KENTGES 10 no.lu hedef
çerçevesine ve kamu yararına uygun olmadığı, ülkemizin kentleşme ve imar
vizyonunu ortaya koyan ve 4.11.2010 tarih ve 27749 sayılı Resmi Gazete`de
yayımlanan KENTGES belgesinde, kentsel dönüşüm sürecinin ve nihai
fiziki koşulların oluşturulmasında gözetilmesi gerektiği belirtilen 10.1.1,
10.1.2. 10.2.1 ve 10.2.2. no.lu eylemlerden; a) Mekân kalitesine ilişkin
göstergelerin oluşturulmadığı, b) Plan hiyerarşisinin gerektirdiği uyumun
sağlanmadığı, c) Etkilenen grupların analizi, hak ve sorumluluklarının
belirlenmediği, d) Katılım süreçlerine ilişkin mekanizmaların geliştirilmediği;
hazırlanan mimari proje özelliklerinin gerek yapılaşma nizamı, gerek
yapılaşma oranı itibariyle doğal çevre özellikleri ile uyumlu olmadığı, bu
hususun "Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin Onaylanmasını Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun" kapsamında tanımlanan kültürel çevre ve peyzaj
bütünlüğünün korunması ilkesini zedelediği, kentsel dönüşüm alanında
gerçekleştirilmek istenen dönüşüm sürecini yönlendirecek strateji, politika
ve müdahale biçimlerinin alan özelliklerine göre tanımlanmamış olduğu,
Hemşin yerleşim dokusunun yamaçlarda ayrık düzende, geleneksel yapıların
ve içerisinde Serenden tipi yapı örneklerinin ve kıyı boyunca bitişik nizam
geleneksel ticaret alanının yer aldığı, içerisinde tescile değer kültürel miras
örneklerini barındıran, bunun yanı sıra çay bahçelerine, orman dokusuna ve
nitelikli bir doğal peyzaja sahip bir yerleşim olarak farklı alt bölgelere
ayrılabilecek bir doku sergilemesi nedeniyle alt bölgelere yönelik farklı
politika, strateji ve müdahalelerin geliştirilmesinin araştırılmamış olduğu,
dava konusu alana ilişkin 1/500 ölçekli Vaziyet Planının yürürlükte olan
1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı kararları ile örtüşmediği, proje
önerilerinin herhangi bir nüfus projeksiyonuna dayanmadığı gibi 360 kişilik
ilave nüfusun hangi parametreler çerçevesinde öngörüldüğünün ve büyüyen
nüfusun ihtiyacı olan hangi ilave sosyal ve teknik altyapı hizmetleri
getirildiğinin de ortaya konulmadığı tespitleri ile Rize İli Hemşin Belediyesi
İlçe Merkezi Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Projesinin bölgenin fiziksel
çevresiyle olan ilişkisi, niteliği ve yer seçimi itibariyle kentin gelişme yön ve
potansiyelleri ile uyumlu olmadığı ve bu yönüyle planlama esaslarına ve
şehircilik ilkelerine uygun olmadığı kanaatine ulaşıldığı belirtilmiştir.
Bilirkişi raporu Dairemizce karara esas alınabilecek nitelikte
görülmüş olup, rapora yönelik yapılan itirazlar, raporu kusurlandırıcı
mahiyette bulunmamıştır.
Bu durumda, bilirkişi raporunun ve dosyada yer alan bilgi ve
belgelerin birlikte değerlendirilmesinden, bölgenin fiziksel çevresiyle olan
ilişkisi, niteliği ve yer seçimi itibariyle kentin gelişme yön ve potansiyelleri ile
uyumlu olmayan ve planlama esasları ile şehircilik ilkelerine uygun olmayan
Rize İli, Hemşin İlçesinde bulunan ve sınırları belirlenen alanın "Hemşin
Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı" olarak belirlenmesine ilişkin
dava konusu 27.12.2011 tarihli, 2011/2653 sayılı Bakanlar Kurulu kararında
hukuka uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptaline, 6.329,71.-TL
yargılama giderinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine, artan
113,39.-TL keşif avansının davacıya iadesine, bu kararın tebliğ tarihini
izleyen (30) otuz gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna
temyiz yolu açık olmak üzere, 21/04/2015 tarihinde oybirliğiyle karar
verildi.
Kaynak: http://www.danistay.gov.tr/upload/yayinlar/18_08_2016_095151.pdf
YAYINLAR Kitaplar
![]() |
BELEDİYELERİN SINIRLARI |
|
TÜRKİYE`DE ULUSAL VE YEREL PLANLAMA İLİŞKİLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ |
![]() |
YEREL YÖNETİMLER İÇİN MAL ALIMI İHALELERİ KILAVUZU |